06 gru 2023

Przygotowanie ciągnika przed zimą

Po zakończeniu prac polowych warto zadbać o przegląd ciągnika rolniczego przed zimą. Traktor prawidłowo przygotowany do pracy zimą lub zimowego postoju odwdzięczy się pełną gotowością do prac wiosennych.  

W gospodarstwach o profilu hodowlanym trudno jest mówić o specjalnym przygotowaniu ciągnika do sezonu zimowego. Nie jest ono konieczne, gdyż ciągniki są używane całorocznie. W przeciwieństwie do ciągników, które pracują w gospodarstwach o profilu typowo roślinnym. Te maszyny w sezonie zimowym są garażowane. W obu przypadkach warto jednak przygotować ciągnik rolniczy na kilku zimowych miesięcy. Prawidłowo zabezpieczony odwdzięczy się niezawodną pracą, albo bez uszczerbku przetrwa okres przymusowego postoju.

Odkurzanie i mycie

Przygotowanie ciągnika rolniczego do zimy powinniśmy zacząć od jego gruntownego oczyszczenia. W pierwszym etapie robimy to sprężonym powietrzem. Strumień powietrza wydmucha zaschnięte zanieczyszczenia. Pozbędziemy się w ten sposób fragmentów roślin i pyłu.

W kolejnym etapie należy użyć zimnej wody. Przydatna będzie klasyczna myjka ciśnieniowa. Najbrudniejsze elementy i zaolejone powierzchnie skutecznie oczyścimy, korzystając z ciepłej, ale nie gorącej wody. Pamiętajmy jednak, żeby nie lać mocnego strumienia wody na elementy układu elektrycznego i hydraulicznego. Absolutnie nie wolno wykorzystywać strumienia wody do mycia wnętrza kabiny ciągnika.

Po umyciu ciągnika należy skontrolować jego stan techniczny. Sprawdzić, w jakim stanie są paski, uszczelki i elementy gumowe, np. przewody układu chłodzenia oraz plastikowe części układu dolotowego silnika. Warto też skontrolować stan powłoki lakierniczej. Ewentualne ubytki należy uzupełnić lakierem zaprawkowym. W ten sposób unikniemy ognisk korozji, o które łatwo w miesiącach o podwyższonej wilgotności powietrza.

Zimowe paliwo do ciągnika rolniczego

We wszystkich ciągnikach w okresie zimowym bardzo ważne jest stosowanie paliw zimowych, gdyż są one przystosowane do niskich temperatur. Po pierwsze nie wytrąca się z nich szybko parafina, po drugie paliwo nie zamarza. Stosowanie paliw zimowych w zdecydowany sposób ułatwia rozruch ciągnika.

Jeśli ciągnik nie będzie pracował w zimie, należy zatankować go do pełna, oczywiście zimowym olejem napędowym. Wypełniony „pod korek” zbiornik wyeliminuje niebezpieczeństwo skraplania się w nim pary wodnej. W wypełnionym częściowo zbiorniku może się ona osadzać na jego ściankach. W efekcie, po kondensacji rozcieńcza paliwo. W zbiornikach metalowych, które dziś są już rzadkością, grozi także korozją zbiornika.

Warto także wymienić filtr paliwa. Filtr, który był eksploatowany np. przez około 300 godzin, powoli traci swoje właściwości. Ma mniejszą przepustowość, a więc tym samym większy opór przepływu. W efekcie może utrudniać ponowne uruchomienie ciągnika.

Układ SCR zimą

Z dużą troską należy potraktować ciągnik wyposażony w układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Szczegóły jego działania są opisane w instrukcji obsługi maszyny. Wodny roztwór mocznika (AdBlue) zamarza w niskich temperaturach. Zaraz po wyłączeniu silnika, roztwór ten "ściągany" do zbiornika. Dlatego też należy pamiętać, aby nie odłączać źródła zasilania do momentu zakończenia pracy układu, aby nie dopuścić do jego zamarznięcia.

Płyn w układzie chłodzenia

Nie wolno zapomnieć o układzie chłodzenia. Specjalne płyny, np. Protekt Coolant Kubota warto stosować przez cały rok, gdyż jest obojętny dla uszczelek elastomerowych i najskuteczniej odprowadza ciepło. Zapewnia też kompleksową ochronę przed korozją. Zimą oryginalny płyn chłodniczy Kubota zapewni także maksymalną ochronę przed zamarzaniem – aż do -37 stopni Celsjusza.

- Warto wiedzieć, że płyn chłodniczy z czasem traci swe właściwości. Dlatego też zapraszamy do naszych serwisów, gdzie specjalistycznym urządzeniem jesteśmy w stanie sprawdzić, jaka jest faktyczna temperatura zamarzanie płynu, który znajduje się w układzie chłodzenia – radzi Piotr Makowski, szef serwisu ALDO w Ełku.

Jak zimą dbać o akumulator?

Akumulator odpowiada za bezpośrednie zasilanie systemu elektrycznego ciągnika rolniczego. Należy upewnić się, że poziom naładowania akumulatora jest odpowiedni, a jego zaciski są czyste i bez śladów korozji. Zły stan klem akumulatora jest główną przyczyną problemów podczas rozruchu ciągnika. Pokryte śniedzią klemy utrudniają przepływ prądu. Klemy nie mogą być także luźne. Prowadzi to najczęściej do problemów z rozruchem. Utrudniając właściwy przepływ prądu, nie pozwalają również na prawidłowe ładowanie akumulatora podczas pracy ciągnika.

- Przyczyną problemów z rozruchem mogą być także świece żarowe. W serwisach ALDO, dzięki specjalistycznemu oprzyrządowaniu, można sprawdzić stan świec żarowych, a więc ich skuteczność rozruchową – informuje Piotr Makowski, szef serwisu ALDO w Ełku. 

Profesjonalny serwis przygotuje ciągnik do zimy

Zapraszamy do Punktów Sprzedaży ALDO, gdzie można uzyskać szczegółowe informacje o przedzimowych przeglądach ciągników. Nasi konsultanci umówią wizytę serwisową i odpowiedzą na ewentualne pytania. Szczegóły w Punktach Sprzedaży ALDO: